Легендарний німецький лікер Jägermeister на підтримку нічного життя запустив ініціативу #SAVETHENIGHT. Ідея — допомогти як музикантам, так і людям, які не уявляють себе без нічного життя на ізоляції. На платформі проєкту кожен може замовити персональний сет одного з українських артистів (Майстрів) для своєї онлайн-вечірки з друзями. Звісно ж, безкоштовно, адже всі стріми вже оплачені Jägermeister. Таким чином амбасадор нічного життя підтримує його ключових гравців по всьому світу. Між тим до підтримки можуть долучитися й інші,  за бажанням зробивши донейт Майстру по закінченню його сета.

Щоб приєднатися до стріму, потрібно зайти на сайт проєкту – save-the-night.com. Прокрутити трохи нижче та натиснути Get Started. На наступній сторінці ви побачите фільтри за категоріями та країною Майстрів. Обравши артиста, який вас цікавить, потрапите на його сторінку, де можна буде побачити біографію та визначити час онлайн-стріму.

Щоб приєднатися до ефіру в Skype, Zoom або Houseparty, користувачеві необхідно забронювати виступ артиста. За бажанням, після закінчення сету, Майстрів можна буде віддячити донейшеном за допомогою PayPal.

У партнерстві із Jägermeister ми розпитали в українських артистів, які гратимуть на новій платформі, про те, як змінилося їхнє життя та творчість під час карантину, та як заробляти в нових умовах.

Bejenec 

Як карантин вплинув на ваше життя та творчість?

Музика – мій основний заробіток. Без івентів я фактично перестав заробляти, бо ніколи не намагався монетизувати, власне, музику. Тому якщо раніше стабільність і так була розмитою, то зараз взагалі перестала існувати. До того ж, постійно перебувати вдома виявилося набагато важче, ніж я думав. Наперекір очікуванням моя продуктивність не зросла, а навпаки – впала.

Як музикантові заробляти в умовах карантину?

Круто, коли стоїть монетизація музики та маєш багато прослуховувань. Це все ж таки пасивний дохід. Можна спробувати робити продакшн на замовлення, проте на початку, без досвіду, буде доволі важко вийти на клієнта. До того ж, треба розуміти на що ви здатні. А так… Не знаю: онліфанс, глово, вебкам. Багато варіантів, плюс завжди можна пошукати щастя та вписатися в ініціативи на кшталт #SAVETHENIGHT.

Існує думка, що ця епідемія – такий самий переломний момент для індустрії (яка орієнтована на концерти) як у свій час поява Napster (коли індустрія концентрувалася навколо фізичних релізів). Як ви вважаєте, чи це так? Та як змінить галузь після епідемії?

Я думаю, що після пандемії все повернеться на круги своя. Ніхто не хоче сидіти вдома. Питання лише в тому, наскільки це все затягнеться. Що більше – то більше гравців на ринку відпаде. З тієї точки зору, що люди втратять роботу – це погано. Але загалом все владнається, щойно знову дозволять масові події.

Мені здається, що радше з’являться інструменти на випадки форс-мажорів, як ця пандемія. Але загалом, переломність моменту хіба що в тому, що замість тих, хто відвалиться прийдуть нові люди із новими ідеями.

Rustam

Як карантин вплинув на ваше життя та творчість?

На творчість карантин вплинув позитивно. З’явився вільний час. Я почав надавати більше уваги речам, на які не вистачало часу раніше. Записав кілька подкастів. Зробив кілька авторських робіт. Вивчаю нові інструменти. Постійно займаюся фізичною культурою. Став краще їсти та погладшав, що в моєму випадку – позитивний момент. Більше часу приділяю домашній тваринці котику Кузі. Почав роботу над проєктом, про який давно думав, але все ніяк не міг розпочати.

Як музикантові заробляти в умовах карантину?

Усі виступи скасувалися, але залишилася можливість продавати авторську музику онлайн. Для цього є маса майданчиків. Якщо ви не зірка першої величини, то навряд зможете на ці гроші зібрати колекцію ретроавтівок. Проте їх вистачить, щоб оплатити інтернет та певні рахунки.

Можна спробувати писати музику для рекламних роликів та ігор. Публіка у клубах змінюється кожного року, музиканти та музичні тенденції швидко забуваються. Суспільство не вважає діяльність музикантів корисною. Коли діджеї почали стрімити, клабери почали казати, що їм нудно дивитися стріми. Вони забули, що це не телебачення, а музика. Її потрібно слухати. Тому музикантам краще продовжувати розвивати виконавську майстерність, але й не забувати вивчати щось нове.

Існує думка, що ця епідемія – такий самий переломний момент для індустрії (яка орієнтована на концерти) як у свій час поява Napster (коли індустрія концентрувалася навколо фізичних релізів). Як ви вважаєте, чи це так? Та як змінить галузь після епідемії?

Щодо стану індустрії я можу тільки здогадуватися. Індустрія завжди була десь поруч, але я працював поза нею. Маркетинг, реклама, фотосесії, інтерв’ю на замовлення – це все не про мене. Моя роль завжди була скромною: я роками працював резидентом у різних проєктах. Раніше резидент – це рядовий працівник, який готував майданчик для виступу зірки та закривав подію своїм сетом. Резидентам зазвичай платили небагато, бо завжди були охочі пограти безкоштовно. Також усі навколо думали, що краще за резидента знають, що йому треба грати. До того ж резидент зазвичай грав тоді, коли нікого або ще нема в залі, або вже нема. Резидент – це нелегка і невдячна робота, але вона дає можливість розвиватися у тому, що тебе захоплює.

Останні п’ять-шість років ця тенденція почала змінюватися у кращий бік. Статус резидентів значно поліпшився. Проте якщо кільком сотням людей не можна буде набиватися у темну душну кімнату із глибоким басом та розчинятися в ритмах, то рейв піде в минуле. Але це не зовсім індустрія.

Індустрія – дуже розвинена галузь, у якій роблять гроші. На мою думку, рейв давно перестав бути індустрією і пішов із великих сцен в маленькі клуби й бари. А те, що лишилося на сценах та є індустрією – це вже не рейв, а скоріше масові розваги, як Діснейленд.

Poly Chain

Як карантин вплинув на ваше життя та творчість?

Як сиділа вдома та писала музику, так і пишу. Тільки без доходів. Тож, по факту, майже ніяк.

Як музикантові заробляти в умовах карантину?

У мене дві вищих освіти і я знайшла роботу за спеціальністю – дизайнером. Я не перестаю займатися музикою, у мене багато пропозицій від лейблів. Та всілякі подкасти розписані до осені, тож є чим зайнятися.

Існує думка, що ця епідемія – такий самий переломний момент для індустрії (яка орієнтована на концерти) як у свій час поява Napster (коли індустрія концентрувалася навколо фізичних релізів). Як ви вважаєте, чи це так? Та як змінить галузь після епідемії?

Для багатьох музикантів, які у вічній дорозі, – це непоганий час переосмислити свій селекшн та написати нові треки. Врешті, для тих хто жив на широку ногу, це можливість задуматися про накопичення на майбутнє.

Мені найбільше шкода організаторів та підрядників. Популярним же артистам є з чого відкладати та, на крайній випадок, є що продати.

Cape Cod

Як карантин вплинув на ваше життя та творчість?

Повністю перейшов в інстаграм, запустив своє мішленівське шоу «Майстершеф по-Голосіївськи» в сторіз і зробив два ЕР для двох різножанрових проєктів. А так, суттєво – нічого – моя щоденна праця проходить на студії, тому я цілими днями вдома. Із психологічної сторони більше отримав дискомфорту через скасування масових заходів (концертів та виступів). І перестав споживати ранкову каву з кав’ярні.

Як музикантові заробити в умовах карантину?

Об’єктивно – шукати одну або декілька додаткових робіт. З бонусними музичними онлайн-викладаннями. Донати ніколи у своєму житті не використовував, тому нічого тут сказати не можу.

Основний заробіток локального музиканта – це виступи. Оскільки суспільство, організатори та спонсори тільки перебудовуються і адаптуються до нових умов життя, ще деякий час буде буферна зона без прибутку. Люди в перший місяць були більше зайняті переосмисленням звичайних щоденних життєвих процесів, які завжди робилися на автоматі: походи в маркет і заробляння коштів. Потрібно було осідлати весь хаос і пристосуватися, тому перша хвиля онлайн-стрімів більшою мірою пройшла з малими охопленнями. Це явно не те, що цікавило звичайних людей і слухачів.

Після появи дорожньої карти ЄС у квітні з етапами виходу з карантину стало зрозуміло, що масові заходи – це останнє що буде запускатися в межах послаблення карантинних заходів. Тому трохи активізувалися бренди і спонсори. Після виходу з карантину важко сказати, який відсоток людей повернеться на живі концерти – соціоекономічна криза буде посилюватися, кількість артистів, що бажатимуть виступити, збільшуватися і, відповідно, буде більш жорсткий вибір зі сторони слухача та його бюджету на тему «які івенти та у якій найбільш мінімальній кількості відвідувати».

Про заробіток із цифрових продажів немає сенсу говорити – за перший квартал 2020 року кількість стрімінгу у світі впала на 18-20 відсотків. В Україні артисти малої і середньої руки на цьому ніколи не заробляли і є підозра, що артисти вищої ланки так само. Це відбувається через те, що відносно небагато людей слухають музику легально. Якщо ваші друзі на Facebook говорять, що слухають музику легально – це ще не означає що артист на цьому заробляє.

Існує думка, що ця епідемія – такий самий переломний момент для індустрії (яка орієнтована на концерти) як у свій час поява Napster (коли індустрія концентрувалася навколо фізичних релізів). Як ви вважаєте, чи це так? Та як змінить галузь після епідемії?

Поки що не зустрічав аналітичних статей на цю тему. Максимум, що можна зустріти – усе ті ж шаблони з серії «ви можете тепер більше контактувати зі своєю аудиторією, робити більше концертів онлайн і тд».

Думаю, з’явиться більше кейсів онлайн взаємодії на кшталт концерту Тревіса Скотта в Fortnite і доповненої реальності. Але в Україні це поки фантастичні історії. Відсоток людей, у якого є банальна технічна можливість це дивитися (наприклад окуляри доповненої реальності) мізерний. Тому поки – ніяких прогнозів.

Sasha Zlykh

Як карантин вплинув на ваше життя та творчість?

З початку карантину мій побут багато в чому змінився. Я став багато кататися на велосипеді, трохи більше писати музики. У вільний час граю з колегами у Counter Strike.

Загалом, жити стало страшенно нудно. Дуже хочеться, щоб дискотеки повернулися якомога скоріше.

Як музикантові заробити в умовах карантину?

Самому було б цікаво дізнатися! Я пережив локдаун виключно завдяки допомозі моїх друзів, шанувальників та рідні.

Існує думка, що ця епідемія – такий самий переломний момент для індустрії (яка орієнтована на концерти) як у свій час поява Napster (коли індустрія концентрувалася навколо фізичних релізів). Як ви вважаєте, чи це так? Та як змінить галузь після епідемії?

Сподіваюся, що це не такого штибу зміна для індустрії. Бо поява Napster стала початком епохи піратства та діджиталізації.

Після пандемії у живих лишаться тільки найсильніші клуби та промо-групи. Певний час лайнапи складатимуться виключно з локальних артистів. Глобально, країни стануть тоталітарнішими, свободи стане менше.

Na Nich

Як карантин вплинув на ваше життя та творчість?

Ну як мінімум, я погладшав, і тепер з цим треба щось робити. Але якщо серйозно, криза сильно вдарила по нашій основній справі – організації подій. Цього року ми планували провести шість івентів Rhythm Büro. Зараз уже очевидно, що багато від чого доведеться відмовитися. Але ми схрестили пальці за фестиваль Natura, який щороку проходить у лісі. Це дуже особлива подія, ми все ще сподіваємося, що план виходу з карантину буде успішним.

Із добрих новин – з’явилося більше часу на музику. Я давно не пам’ятаю себе таким продуктивним. На це момент допрацював близько 10 треків.

Як музикантові заробити в умовах карантину?

Насправді, є багато способів. Можна писати музику для реклами або стоків на кшталт Audio Jungle. Можна створювати свої паки семплів та продавати їх. Також зараз у тренді Patreon, де ви можете залучити підписників за гроші якимись Ексклюзивними пропозиціями. Ніхто не скасовував участь у стрімах, за які також можна отримати гонорар. Якщо у вас є досвід зведення та мастерингу треків, можна пропонувати й ці послуги.

У крайньому разі можна піти працювати в Glovo, наприклад. На вулиці прекрасна погода. Якщо вас не може прогодувати музика, то зможе велосипед.

Існує думка, що ця епідемія – такий самий переломний момент для індустрії (яка орієнтована на концерти) як у свій час поява Napster (коли індустрія концентрувалася навколо фізичних релізів). Як ви вважаєте, чи це так? Та як змінить галузь після епідемії?

Скоріше за все під час виходу з карантину фокус зміститься із закордонних зірок на локальних. Якщо цей процес зафіксується, місце закордонних зірок із високими гонорарами займуть локальні герої із меншими запитами та вельми гідним рівнем якості. Музичні стріми стануть ще масовішими. Скоріше за все, це стане новою індустрією із своїми онлайн-зірками та новими можливостями монетизації.

Ще я помітив, що під час кризи покращив свої позиції bandcamp. Музиканти будуть частіше створювати музику без лейблів. А лейбли будуть більш охоче працювати із діджитал-форматом.

Леша Бондаренко
Головний редактор, автор та засновник медіа про нову українську музику LiRoom.